חדשות

בקרוב: נוסח חדש לתקנות הרכש וההפעלה של מכשור רפואי

על משרד הבריאות להציג בתוך כמה שבועות נוסח תקנות חדש להפעלת מכשור רפואי ולרכישת מערכות הדמיה לבתי החולים | יו"ר ועדת הבריאות בכנסת למשרדי הבריאות והאוצר: "הביאו שיקולים של קידום הפריפריה ורפואת הקהילה"

לאחר הינתן האישור, במרכז הרפואי גליל נהריה בוצעו ניתוחים ראשונים באמצעות כירורגיה רובוטית. צילום: רוני אלברט

בתי חולים לא מעטים שרכשו מכשירים רפואיים מתקדמים בעיקר בתחום ההדמיה לא קיבלו אישור הפעלה ממשרד הבריאות עקב מחסור במכסות, ואלו חולקו למוסדות הרפואיים באופן בלתי שוויוני מבחינה גיאוגרפית. המשמעות: נוצרו פערים משמעותיים במכשור הרפואי בין בתי החולים שבפריפריה לבין אלה שבמרכז הארץ. על פי החלטה שקיבלה ועדת הבריאות של הכנסת יהיה עתה על משרד הבריאות להגיש לאישור בתוך שבועות אחדים נוסח חדש של התקנות הנוגעות להפעלת המכשור הרפואי בבתי החולים.

בשבוע שעבר קיימה ועדת הבריאות של הכנסת, בראשות ח"כ עידית סילמן, דיון בנושא זה. התקנות החדשות יפרטו מכסות רכישה ושימוש במערכות ההדמיה MRI, PET-CT, תאי לחץ ונוספים.

בדיון גם דיווחה ח"כ סילמן כי לאחר מאמצים רבים קיבל המרכז הרפואי לגליל בנהריה ממשרד הבריאות את אישור ההפעלה לרובוט לניתוחים "דה וינצ'י". המערכת כבר הגיעה לבית החולים, הותקנה בו אבל משרד הבריאות עיכב את מתן האישור הדרוש להפעלתה.

"אני בטוחה", הוסיפה ח"כ סילמן, "שזו תהיה הסנונית הראשונה מבין אישורים נוספים שיתקבלו. נמשיך לפעול ולקדם תקנות חדשות שיאפשרו לתושבי הפריפריה לקבל שירותי רפואה מקצועיים, מתקדמים ובעיקר זמינים. אנחנו מבקשים גם לשדר מפה (מהוועדה) מסר ברור למשרדי הממשלה: לא נעשה לכם חיים קלים בנושא הזה. אם אתם רוצים לקבל את אישור הוועדה לתקנות החדשות, כפי שהחוק מחייב, תביאו תקנות ראויות ומספקות עם שיקולים של איזון בין מרכז לפריפריה, מכשירים לפי נפש ושילוב של המכשור הרפואי ברפואת הקהילה".

גאיה עפר מצוות הבריאות באגף התקציבים באוצר דיווחה לוועדה: "אנחנו מאמינים שבשבועות הקרובים נוכל להביא את התקנות החדשות לאישור הוועדה. העלות התוספתית הצפויה של התקנות החדשות היא כ-15 מיליון שקל. הבקשות נבחנות בהתאם לתיעדוף משרד הבריאות אולם גם תחת המגבלות התקציביות".

נריה שטראובר, מנהלת תחום התמחור במשרד הבריאות, הוסיפה: "אנחנו שמחים מאוד על האישור שניתן  להפעלת הרובוט דה וינצ'י בנהריה. הוא ניתן לאחר שהמשרדים הנוגעים בדבר הבינו סופסוף את חשיבות השירות הזה בצפון. חשוב לזכור: לכל תוספת של מכשיר רפואי יש משמעות על סל הבריאות וההוצאה הציבורית. הוא מתומחר שקל לשקל. לכן, אנחנו עושים זאת בזהירות ובדיונים בין המשרדים. יש המון צרכים שעליהם אנחנו דנים בימים אלה ומקווים להביא בקרוב את התקנות העדכניות שיכללו גם תוספת של מכשירי MRI עליהם סוכם".

בדיון תהה שר הבריאות לשעבר, ח"כ יעקב ליצמן: "למה בכלל צריכה להיות בנושא הזה הגבלה?  צריך לבטל אותה. פרסמתי  באחרונה את מספר הטלפון שלי עבור מי שמחכה לבדיקת-MRI מעבר לזמן סביר. קיבלתי יותר מ-2,000 פניות. יש בתי חולים שבשלוש אחה"צ סוגרים את המכשירים האלה. אין שום סיבה שלא יעבדו 24 שעות. אנשים יבואו להיבדק בכל שעה".

אמו של חולה סרטן שהחלים הציגה את תמונת המצב מהשטח: "יותר ילדים חולים היום בסרטן. מספר זה רק עולה משנה לשנה. האבחנה הראשונית היא חשובה וקריטית ליכולת לטפל ולהציל אותם. בני היה משותק בגפיו התחתונות כיוון שלקח זמן רב  כדי לגלות את הגידול. יש צורך להתחשב בשעות התורים לילדים. בני נאלץ להיות פעם אחת 12 שעות בצום מאחר שהתור שלו התעכב. היינו חודשיים בניו ג'רזי, בהקרנות, אפשר ללמוד מהם איך מקבלים ילדים לבדיקות שכאלו - לכל המאוחר בתשע בבוקר".

ח"כ סילמן סיפרה שקיבלה פנייה מאם אחרת, שבשל המתנה ועיכוב בשעת התור ל-MRI נאלצה להשאיר את בנה, בן שמונה חודשים בתשע שעות של צום. "לא הגיוני לבקש ממטופלים להגיע בשתיים בלילה למכון הדמיה בבית החולים ולדרוש מהורים להביא ילדים בשעות המקשות עליהם או מאלצות אותם לשהות בצום זמן בלתי סביר." ח"כ סילמן הודיעה כי הוועדה תפנה באופן מיידי מכתב למשרד הבריאות ותדרוש להעביר את כל הילדים לבדיקות הללו בשעות הבוקר המוקדמות. אני גם חושבת שצריך להיות מוקד מרכזי שמנהל את התורים ל-CT ו-MRI, עושה סדר ומאזן בין הצרכים לתורים הפנויים בבתי החולים השונים*.

אליהוא כהן, מנכ"ל מכון מור, סיפר: "המכון מפעיל עתה שש ניידות הנעות בפריפריה ואנחנו רואים המתנה לתור של 44 יום בממוצע. המכשיר הוא אותו מכשיר, רק נייד. אני מבקש שייקחו בחשבון בתקנות החדשות לתת עדיפות במשאבים לפעילות בקהילה ולוודא שהתקנות לא יקצו מכשירים במקום מכשירים קיימים, אלא בנוסף. הניידות מופעלות 24/7 כל השנה. להשבית ניידת קיימת זו טעות וזה מאריך עוד יותר את התורים".

מיכאל מנקין, יזם בתחום ההדמיה הרפואית, הציג לוועדה מכשיר MRI ייעודי לגפיים שיכול לדבריו לתת מענה זול וזמין לחלק ניכר מהממתינים לבדיקות ולפנות תורים לאחרים. עלות המכשיר כ-20% ממכשיר MRI רגיל וכך גם עלות תפעולו. "כל אחד שיוכל להיבדק במכשירים האלה יפנה תור לאדם עם גידול בראש, סרטן השד ועוד. היום המכשירים האלה תופסים רישיון של מכשיר MRI קונבנציונלי. אנחנו מבקשם פטור מרשיון על המכשיר הנייד ודומים לו. הם קיימים בשוק. זה פתרון מקובל באיטליה, בגרמניה ובמדינות נוספות".

בתוך כך ועם הינתן האישור למרכז הרפואי גליל להפעלת הרובוט דה וינצ'י, בוצעו בשבוע שעבר במרכז הרפואי שני ניתוחים ראשונים באמצעות כירורגיה רובוטית.

נושאים קשורים:  מכשור רפואי,  ח"כ עידית סילמן,  בדיקות הדמיה,  חדשות,  פריפריה,  ועדת הבריאות של הכנסת
תגובות