COVID-19 בישראל

"מבצע החיסונים חסך כחצי מיליון חולים בתקופה האחרונה"

מודל מתמטי שנעשה על ידי שני רופאים בכירים מציג את תרומת מבצע החיסונים בישראל: "נחסכו מעל אלף מקרי מוות נוספים"

פרופ' אלי סומך, מנהל אגף הילדים ב"מעייני הישועה", סגן נשיא האיגוד האירופאי לרפואת ילדים. "התנהלות ועדת הסל תוביל אותנו לתכנית חיסונים שמפגרת אחרי מדינות מתקדמות בעולם" (צילום: יח"צ)

ללא מבצע החיסונים המקיף שנעשה בישראל, תחלואת הקורונה בארץ בסוף פברואר היתה מגיעה לכ-1.3 מיליון נדבקים, במקום 775,000. כלומר, נחסכו כך בממוצע כחצי מיליון מקרי תחלואה. כך עולה ממודל מתמטי חדש שנעשה על ידי חוקרים מישראל - פרופ' אלי סומך, מנהל אגף הילדים ב"מעייני הישועה" וד"ר עידו סומך מהמחלקה להמטואונקולגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים, יחד עם חוקרים מאוניברסיטת אוהיו בארה"ב.

מספר של 1.3 מיליון חולים היה מוסיף לפחות 10,000 אשפוזים של חולים במצב בינוני וקשה והיה גורם לתוספת של יותר מאלף מקרי תמותה, טוענים החוקרים.

פרופ' סומך מסר ל"דוקטורס אונלי": "מטרת המודל היתה לאמוד את קצב התחלואה בגל האחרון של המגיפה בארץ  בהתאם לקצב התגברות התחלואה והשפעת מבצע ההתחסנות וזאת בעזרת שימוש בנתונים היומיים שהצטברו על מבצע ההתחסנות.

"הנחות המודל היו: לקיחה בחשבון של קצב התחלואה בחודשים דצמבר ובתחילת ינואר; השפעת הסגר השלישי שתהא דומה לזו שהיתה בחודש ספטמבר 2020; שיעור המחוסנים שיהיו מוגנים חלקית כשבועיים לאחר קבלת המנה הראשונה ובכ-90% כשבועיים לאחר המנה השנייה".

פרופ' סומך הדגיש: "המודל המתמטי פותח ופוקח על ידי מתמטיקאים מוערכים, אולם צריך לזכור כי בחיים האמיתיים הדברים מתנהגים הרבה פעמים אחרת מאשר במודלים. גם אם מביאים בחשבון את מגבלות המודלים, סביר מאוד להניח כי בשל ההיקף הגדול של התחלואה, ההתפשטות המהירה של הזן הבריטי ששלט בגל השלישי והקצב המהיר של מבצע החיסונים - נמנע מספר גדול מאוד של מקרי תחלואה ומעל לאלף מקרי תמותה נוספים ולמעשה נמנע משבר בריאותי חמור".

נושאים קשורים:  פרופ' אלי סומך,  ד"ר עידו סומך,  חדשות,  חיסונים,  חיסון לקורונה,  מודל מתמטי,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
23.04.2021, 20:50

תשובות הסרולוגיה של עשרות אלפי נבדקים מסוף ינואר מקעקעים לחלוטין את כל המיספרולוגיה בארץ . ברור כשמש שמספר המחלימים בארץ לפני החיסונים גבוה משמעותית מהמספר הרשמי של כ850000 , אפקט החיסון קטן יותר מהמתואר ושעורי התמותה מקרב הנדבקים קטן מהמדווח. גם המתמתיקה במחקר המתואר חסרת כל בסיס לאור ערכי הסרולוגיה שלצעשרות אלפי מחלימים שאיש לא מעונין להכליל במנין

אנונימי/ת
24.04.2021, 10:54

אם יש לך מספרים בדוקים מהסרולוגיה תציג אותם. צריך להיות מעניין. אבל לתת תחושת בטן ממה שראיתי,לא מסייעת לנו לוויכוח. אנא תביא מספרים כדי שנחכים מזה.