גידולים הריוניים טרופובלסטיים

טיפול בטיחותי לנשים עם גידולים הריוניים טרופובלסטיים עמידים לכימותרפיה בודדת

החוקרים הצליחו להראות כי טיפול עם Avelumab, אנטי PD-L1, הוא בטיחותי ויעיל עבור כמחצית מהנשים עם גידולים הריוניים טרופובלסטיים שלא הגיבו לטיפול עם כימותרפיה בודדת

בדיקות בהריון. אילוסטרציה

נשים עם גידולים הריוניים טרופובלסטיים (GTT - gestational trophoblastic tumor) עמידים לכימותרפיה בודדת מקבלות משטרי טיפול כימותרפי חליפיים, שהם יעילים, אך כרוכים בתופעות לוואי משמעותיות. כל תתי הסוגים של GTT מבטאים PD-L1י(programmed death-ligand 1) וידוע כי תאי הרג טבעיים (NK – natural killer) מעורבים בתהליך הבקרה החיסונית.

התרופה Avelumab (אנטי PD-L1) מעודדת הרג תאי מתווך ע"י תאי NK. מחקר ה-TROPHIMMUN בדק את הטיפול עם Avelumab בקרב נשים עם GTT עמיד לכימותרפיה.

המחקר הנוכחי הוא מחקר רב מרכזי שלב 2, בו השתתפו נשים עם GTT שחוו התקדמות מחלה לאחר טיפול עם כימותרפיה בודדת. המשתתפות קיבלו Avelumab במינון של 10 מ"ג/ק"ג במתן תוך וורידי אחת לשבועיים עד לנרמול ערכי ה-hCGי(human chorionic gonadotropin), ולאחר מכן שלושה מחזורי קונסולידציה. נקודת הסיום המרכזית במחקר הייתה שיעור הנרמול של ערכי hCG (עיצוב Simon דו-שלבי).

המחקר בוצע בין דצמבר 2016 לספטמבר 2018 והשתתפו בו 15 נשים. החציון של גיל המשתתפות היה 34 שנים, ו-53.3% הוגדרו עם מחלה בשלב 1 ו-46.7% הוגדרו עם מחלה בשלב 3. כמו כן, ציון ה-FIGOי(International Federation of Gynecology and Obstetrics) של המשתתפות במחקר היה 0-4 אצל 33%, 5-6 אצל 46.7% ו-7 ומעלה אצל 20%. חציון תקופת המעקב היה 25 חודשים והחציון של מספר מחזורי הטיפול עם Avelumab היה 8 (טווח: 2-11).

תוצאות המחקר חשפו כי תופעות לוואי בדרגה 1-2 התרחשו בקרב 93% מהמטופלות, כאשר הנפוצות ביותר (שכיחות של 25% ומעלה) היו תשישות (33.3%), בחילות/ הקאות (33.3%) ותגובה לעירוי התרופה (26.7%). בנוסף, מטופלת אחת חוותה דימום רחמי בדרגה 3 (תופעה שאינה קשורה לטיפול). בנוסף, נמצא כי נרמול hCG הושג בקרב 8 מטופלות (53.5%) לאחר חציון של 9 מחזורי טיפול, ללא חזרת מחלה בהמשך.

החוקרים מצאו כי הסבירות לנרמול hCG לא הייתה קשורה לשלב המחלה, ציון FIGO או לרמת ה-hCG בהתחלה. בנוסף, אחת מהמשתתפות במחקר השיגה הריון בריא לאחר מכן. כמו כן, בקרב אותן נשים שהיו עמידות לטיפול עם Avelumabי(46.7%), נרמול hCG הושג לאחר טיפול עם Actinomycin Dי(42.3%) או טיפול משולב שכלל כימותרפיה/ ניתוח (57.1%).

החוקרים הסיקו כי עבור נשים עם GTT עמידים לכימותרפיה בודדת, טיפול עם Avelumab עדיף מבחינת הפרופיל הבטיחותי ויכול להביא לריפוי בכ-50% מהמקרים. בעקבות כך, הם סברו כי Avelumab היא תרופה שיכולה לשמש כאפשרות טיפול, בייחוד עבור נשים שכבר קיבלו משלב כימותרפיה מסוים.

מקור: 

You, B, et al. (2020) Journal of Clinical Oncology 38, 27.

נושאים קשורים:  גידולים הריוניים טרופובלסטיים,  עמידות לכימותרפיה,  תאי הרג טבעיים,  אנטי PD-L1,  אבלומאב,  מחקרים
תגובות