• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

רוב הרופאים מאמינים שמטופלים עם השמנת יתר לא מעוניינים לרזות

במחקר בינלאומי נמצא ש-71% מהרופאים סבורים כי אנשים עם עודף משקל אינם מעוניינים להפחית משקל | בפועל, רק 7% מהסובלים מהשמנת יתר דיווחו כי זה המצב

השמנה, משקל עודף (צילום: אילוסטרציה)

קיימים הבדלים בתפישה בין רופאים לבין מטופלים בכל הנוגע להשמנת יתר והשלכותיה והפער הזה מקשה במתן הטיפול הרפואי. כך עולה ממחקר נרחב שפורסם בחודש שעבר בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism שבו נטלו חלק יותר מ-14.5 אלף חולים ומעל 2,780 רופאים מ-11 מדינות, ביניהן ישראל. ממצאי המחקר הוצגו בחודש שעבר בכנס בגלזגו והבוקר (ג') מדווחת על כך מיטל יסעור בית אור ב"ישראל היום".

המחקר מצא כי בעוד ש-71% מהרופאים מאמינים כי אנשים המתמודדים עם השמנת יתר אינם מעוניינים להוריד ממשקלם, בפועל רק 7% מהסובלים מהשמנת יתר דיווחו כי זה המצב.

פרופ' קטרסון אמר: "נתוני המחקר מצביעים על כך שיש למטופלים מוטיבציה לרדת במשקל וכי למטפלים יש הזדמנות ליזום מוקדם יותר דיון בנושא הזה ובכך להקטין את ההתנגדות לתהליך. המטופלים עשויים שלא לזהות את הצורך לרדת במשקל, עד שאין לכך השפעה ממשית על מצב בריאותם. לכן, חשוב שהרופאים יעלו את הנושא בטרם יופיעו סיבוכי ההשמנה".

נושאים קשורים:  השמנה,  עודף משקל,  השמנת יתר,  חדשות,  ד"ר רז הגואל
תגובות
אנונימי/ת
21.05.2019, 19:50

מה הכוונה "מעוניינים" לרזות? זה שחולה אומר שהוא "מעוניין" לרזות זה חסר משמעות. זה כמו אדם שמעשן שאומר שהוא מעוניין להפסיק, אבל בפועל ממשיך לעשן.
השאלה שיש לשאול האם מטופלים עם עודף משקל מעוניינים לשנות את אורח החיים שלהם (תזונה ופעילות גופנית), ואם הם אכן מעוניינים, הם גם יעשו את זה.

אנונימי/ת
24.05.2019, 09:29

אלו שתי שאלות שאינן קשורות זו בזו. הרצון של המטופל לרזות שונה מתפיסתם של הרופאים החושבים שלמטופלים שלהם אין כלל רצון לרזות ולכן הצעד הראשוני לליווי המטופל לא יתבצע.
האיך והשפה שבה ישתמש הרופא יכולים להוביל לשינוי אורח החיים. להתעלם ולא לדבר על נושא המשקל כי הרופא חושב שמטופל לא מעוניין לרדת במשקל היא טעות.
זה כמו שהרופא יאבחן מחלה מסויימת ולא יציע טיפול.
השמנה היא המחלה. הסוכרת, לחץ דם, מחלות לב הם הסימפטומים של אותה מחלה ולכן מעורבות הרופא היא קריטית בטיפול.

אנונימי/ת
23.05.2019, 20:16

בעלי משקל עודף מעוניינים לרזות, אך רובם כבר למודי דיאטות לרוב, ומכירים את תופעל האקורדיון המתסכלת. רוב בעלי עודף המשקל, לא יצליחו לרזות ולשמור על המשקל הרזה לאורך זמן, מסיבות פיזיולוגיות שונות.
גם טיפול תרופתי, נכון להיום, די מוגבל בתוצאותיו, וסך הכל מאכזב.
אומרים שיש כעת בפיתוח תרופה semaglutide אשר תביא לתוצאות משמעותיות יותר. צריך להמתין.
נכון להיום, רק ניתוח בריאטרי, מביא באחוזים גבוהים , תוצאות משמעותיות לאורך זמן.

אנונימי/ת
23.05.2019, 21:40

יש קטע כזה - קוראים לו חוק שימור האנרגיה. מי שמוציא אנרגיה יותר ממה שהוא מכניס, ירד במשקל. עד היום החוק הזה לא נסתר.

26.05.2019, 18:26

כל מה שכתבת נכון למעט החלק ה"חוקי". חוק שימור אנרגיה הוא משהו אחר לגמרי.

אנונימי/ת
26.05.2019, 20:43

חוק שימור האנרגיה הוא בדיוק זה. משום שהאנרגיה החסרה תומר ממסה.

אנונימי/ת
30.08.2019, 08:45

זאת כמובן אי הבנה פיזיקאלית מאד נפוצה אגב אצל תזונאים שעשו קורס של יומיים בהידוק הטייץ סביב המותניים חוש שימור האנרגיה קורה במערכת סגורה בלבד והוא מדבר על מעבר בין סוגי אנרגיה ולא בקשר בין צריכת מזון שממנו תופק אנרגיה שתהפוך או לא תהפוך לירידה במשקל. משקלו של אדם כרך מספרי בקילו ( לא המסה שלו ) אינו סוג של אנרגיה . ולכן החוק לא קשור מכל הסיבות שהגדירו אותו א. אין כאן מערכת סגורה ( אין אפילו מערכת ) ומשקל אדם אינו סוג של אנרגיה.
תאכל קצת חלבון לפני שאתה לומד זה יעזור לך להתרכז.