דעות

האם אבחון מוקדם של סרטן ריאה אפשרי? כנראה שכן

מחקר בארה"ב בחן את יעילות הגילוי המוקדם של סרטן הריאה בעזרת בדיקת CT שהקרינה בה היא במינון נמוך. המחקר הופסק באמצע משיקולים אתיים בשל ירידה של 20% בתמותה בקבוצת המחקר

האם יש בשורה טובה למעשנים שחזרו בתשובה והפסיקו לעשן? האם ניתן לאבחן ראשיתו של נגע סרטני בריאה על ידי ביקור במכון הרנטגן? סרטן הריאה גורם ליותר מקרי מוות מאשר כל סרטן אחר בישראל ובמדינות העולם המערבי. בשנת 2008 אובחנו בישראל 1,897 אנשים כחולים במחלה ולצערנו הרב נפטרו באותה שנה 1,561 חולי סרטן ריאה. שיעור גבוה זה של היפגעות, נובע מכך שהגידול בשלבים הראשונים הוא "שקט" ואינו מלווה בסימן כלשהו המביא את החולה אל הרופא. רק כאשר החולה משתעל ופולט דם או סובל מקשיי נשימה הוא פונה לרופא , אבל אז הגידול כבר נמצא בשלב שאין דרך טובה להילחם בו. זוהי מעין פצצת זמן מתקתקת שיש לפרקה מבעוד מועד, לפני שתגרום נזק.

התפתחויות טכנולוגיות בשני העשורים האחרונים מאפשרות לבצע CT שהקרינה בו היא במינון נמוך, ושבעזרתו אפשר לגלות קשריות ריאתיות. בחלק קטן מהמקרים זוהי עדות לתחילתו של גידול ממאיר

התפתחויות טכנולוגיות בשני העשורים האחרונים מאפשרות כיום, בעזרת בדיקת CT וללא הקרנה במינון גבוה, לצלם את בית החזה כאילו אנו פורסים לחם למספר פרוסות דקות. זו בדיקה הנמשכת לא יותר משניות אחדות והרופא המומחה לפענוח התמונה יכול לגלות מספר גדול של אזורים עגולים הנקראים קשריות ריאתיות (נודולות). אלה מעידים ברוב המקרים על תהליכים שפירים, כגון צבר של תאי דם לבנים, דלקת או צלקת, אולם בחלק קטן (אך חשוב מאוד) מהמקרים זוהי עדות לתחילתו של גידול ממאיר. לרדיולוג המפענח את הבדיקה יש קווים מנחים המכתיבים מתי קשרית חשודה ומחייבת המשך בירור או מעקב, ומתי הסיכוי לממאירות זניח, וניתן להסתפק בבדיקה נוספת לאחר פרק זמן של כשנה.

בי"ח הדסה בירושלים הוא היחיד בארץ שמשתייך לארגון בינלאומי לגילוי מוקדם של סרטן הריאה על-ידי CT שהקרינה בו היא במינון נמוך. הארגון – International Lung Cancer Action Programי(I-ELCAP) – הוקם בניו יורק בראשית שנות התשעים, והוא חוקר היבטים אבחנתיים וטיפוליים שונים של בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן הריאה. בשנת 2006 פרסמה קבוצת חוקרים זו את תוצאות עבודתה בכתב העת הרפואי היוקרתי New England Journal of Medicine, שתיאר את הניסיון המצטבר בבדיקות שבוצעו בלמעלה מ- 30,000 נבדקים, מעשנים ומעשנים לשעבר, שנמצאים בקבוצת סיכון לפתח סרטן ריאה. אף על פי שבדרך כלל רק כ-10% ממקרי סרטן הריאה מאובחנים בשלב מוקדם, כאשר הסרטן מתגלה באמצעות CT שהקרינה בו היא במינון נמוך ניתן לזהות כ-85% מהגידולים בשלב שבו עדיין ניתן לטפל בהם, וזהו מספר רב חשיבות. עוד נמצא, שכאשר הסרטן מתגלה על-ידי בדיקת הסקר, הסיכוי להיוותר בחיים כעבור 10 שנים הוא 92%, בעוד שכאשר סרטן ריאה מאובחן לאחר שהחולה גילה סימנים קליניים, הסיכוי להיוותר בחיים לאחר כ-5 שנים נמוך.

כאשר הסרטן מתגלה על-ידי בדיקת הסקר, הסיכוי להיוותר בחיים כעבור 10 שנים הוא 92%, בעוד שכאשר סרטן ריאה מאובחן לאחר שהחולה גילה סימנים קליניים, הסיכוי להיוותר בחיים לאחר כ-5 שנים נמוך

לא רבים מהמטפלים בחולי סרטן הריאה קיבלו את תוצאות המחקר שמצא שיעורי ריפוי גבוהים. הם תבעו, ובצדק, הוכחות נוספות ובקרת מחקר טובה יותר, ואכן בשנת 2002 החל בארה"ב מחקר רב היקף במימון המכון הלאומי לחקר הסרטן (National Cancer Institute – NCI), שבחן את יעילות הגילוי המוקדם בשיטת הצילום הזו. במחקר השתתפו למעלה מ-53,000 אנשים, מעשנים ומעשנים לשעבר בני 55 עד 74, שמחציתם עברו בדיקת CT  שהקרינה בה היא במינון נמוך ובמחציתם בוצעו צילומי חזה, לצורך גילוי מוקדם של סרטן הריאה. המחקר כלל בדיקה ראשונית ושתי בדיקות שנתיות נוספות, כעבור שנה וכעבור שנתיים, והיה אמור לכלול 8 שנים נוספות של מעקב אחר שתי הקבוצות, והתוצאות היו אמורות להתפרסם בשנת 2012.

במחקר שנערך בארה"ב, בקבוצת הנבדקים שבוצעה להם בדיקת CT נצפתה ירידה של 20% בתמותה בהשוואה לקבוצת הביקורת

ב-4.11.10 יצא ה-NCI בהודעה דרמטית לעיתונות, ועל פיה הוחלט להפסיק את המחקר מיידית, מכיוון שבקבוצת הנבדקים שבהם בוצעה בדיקת ה-CT, נצפתה ירידה של 20% בתמותה בהשוואה לקבוצת הביקורת. הפסקת מחקר לפני תום התקופה המיועדת מקובלת כאשר בקבוצת המחקר נמצא יתרון משמעותי בהשוואה לקבוצת הביקורת, והמשך המחקר אינו מוצדק מבחינה אתית.

לתוצאות המחקר שהתפרסם לאחרונה צפויות להיות השלכות מרחיקות לכת על מדיניות הבריאות. עדיין נותרה שאלת העלויות למערכת הבריאות, אם יומלץ על ביצוע הבדיקה באופן גורף למעשנים בסיכון גבוה לפתח סרטן ריאה. לאחרונה נערך במערך הדימות בהדסה מחקר להערכה כלכלית של CT לגילוי מוקדם של סרטן הריאה בקרב מעשנים ומעשנים לשעבר מעל גיל 45, בשיתוף עם פרופ' עמיר שמואלי מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית והמחלקה האונקולוגית בהדסה. נמצא שהשימוש בבדיקת ה-CT אמנם יקר במעט מהטיפול הרגיל, אך מאריך חיים ומשפר את איכותם, ומהווה, בקריטריונים המקובלים של הערכת טכנולוגיות רפואיות, השקעה מצויינת של כספי מערכת הבריאות.

מכיוון שהרוב המכריע של חולי סרטן הריאה הם מעשנים או מעשנים לשעבר, הדרך היעילה ביותר למנוע את המחלה היא לא לעשן כלל, אבל עבור מעשנים ואלו שעישנו בעבר והפסיקו, ממצאי המחקרים החדשים הם בשורה של ממש.

נושאים קשורים:  דעות,  CT,  עישון,  סרטן ריאה,  בדיקות סקר,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
חגית פישר
23.02.2014, 19:20

שלום שמי חגית פישר בת 44 מעשנת כשלושים שנה.מעוניינת לעבור את בדיקת הסי טי ריאות בהקדם האפשרי.נא ליצור קשר בהקדם למייל זה.תןדה והמשך יום טןב.

טינה דור
13.11.2014, 13:28

שלום רב, מבקשת לדעת כיצד אוכל להצטרף למחקר להערכה כללית של CT לגילוי מוקדם /של סרטן הריאה וזאת לנוכח ממצאים של קשריות רבות שנמצאו אצלי בריאות

סמדר אלפסה
28.11.2014, 22:28

אבקש להצטרף למחקר, מאחר ובימים אלה קיבלתי תוצאה של סי טי בה התגלו מספר קישריות ריאתיות זעירות והגדולה מבינהם 5 מ"מ שנמצאו בריאות שלי.